صعود قله ساکا

صعود قله ساکا توسط گروه کوهنوردی باشگاه ایران کوهستان

قله ساکا با ارتفاع  ۳۲۸۷ متر

قله ساکا با ارتفاع تقریبی  ۳۲۸۷ متر در منطقه لواسانات استان تهران قرار دارد .

تاریخ برگزاری برنامه : ۱۳۹۶/۰۲/۲۹

هدف: صعود قله ساکا

ارتفاع قله اصلی ۳۲۸۷ متر
سطح برنامه:  نیمه سنگین

نام گروه: اعضای آزمایشی ایران کوهستان (ورودی ۱۳۹۶)

سرپرست: سرکار خانم اسدی

سر قدم : آقای مهندس کاشانی

کمک سرپرست: آقای امیرعباس صادقی

عکاس: آقای مهرداد قیامی

وسیله ایاب و ذهاب: مینی بوس

 

کوهشناسی و معرفی قله ساکا :

قله مخروطی شکل ساکا با ارتفاع تقریبی  ۳۲۸۷ متر در منطقه لواسانات استان تهران , واقع در روستای افجه و غرب منطقه دشت هویج واقع گردیده است. مسیر اصلی صعود به قله از طریق روستای افجه و عبور از کوچه باغهای مجاور روستا به سمت دشت هویج و ورود به یا غربی میسر خواهد بود.
صعود از مسیرهای دیگر شامل مسیر جنوب‌غربی، جنوبی و جنوب‌شرقی بعلت وجود یک نوار صخره‌ای که در امتداد هر سه این مسیرها و در ارتفاع حدود ۲۹۰۰ متری قرار گرفته است نیازمند کوهنوردی فنی‌تر می‌باشد.

 

قله های مجاور :

               * قله مهرچال  – ۳۹۲۰ متر
* قله آتشکوه
۳۷۳۰ متر
* قله ریزان
۳۶۵۰ متر
* پرسون
۳۱۰۰ متر

 

زمان بیشینه دما کمینه دما

سرعت باد

Km / h

میزان بارندگی وضعیت جوی آسمان
صبح ۱۵ ۱۱ ۵ ۰ صاف و آفتابی
ظهر ۲۰ ۱۵ ۵ ۰ صاف و آفتابی
عصر ۲۲ ۱۸ ۳ ۰ صاف و آفتابی

 

شروع حرکت ازتهران به سمت روستای افجه واقع در لواسانات

ساعت ۵:۲۰ صبح با تکمیل نفرات شرکت کننده در محل قرار حرکت بوسیله مینی بوس و یک وسیله نقلیه شخصی آغاز گردید و همچنین یکی از اعضای گروه (احمدی) با توجه به تغییر ساعت برنامه از منزل به سمت لواسان حرکت که تمامی اعضا رأس ساعت  ۶ صبح در میدان اصلی لواسان حاضر بودند.

لیکن با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز اجرای برنامه  ، مینی بوس بوسیله مأمورین انتظامی منطقه متوقف و در خصوص موضوع و علت تردد سوالاتی از جانب ایشان مطرح گردید که علیرغم ارائه توضیحات  و مشاهده نفرات ،گروه به مقابل کلانتری لواسان منتقل تا اجازه عزیمت به روستای افجه صادر گردد. تعدادی از نفرات گروه از جمله سرپرست با حضور مقابل محوطه بیرونی کلانتری دقایقی را جهت صدور مجوز تردد منتظر بودند و پس از حدود ۳۰ دقیقه توقف  مجوز صادر تا گروه به سمت افجه حرکت نماید. مسیر لواسان تا افجه حدوداً ۷ کیلیومتر و از طریق جاده آسفالته  امکانپذیر است.

قله ساکا

آغاز برنامه از روستای افجه

با رسیدن به پارکینگ روستای افجه نفرات گروه پیاده شده تا ضمن تجهیز و آماده سازی کامل حرکت نمایند.  پس از طی مسافتی کوتاه گروه به منظور گرم کردن دقایقی به نرمش پرداخته و بلافاصله حرکت  مجدد آغاز شد. پس از طی زمان ۵۰ دقیقه به چشمه ای طبیعی در مسیر رسیدیم که این چشمه بوسیله آب لوله کشی شده از بالادست انتقال یافته است. این چشمه با توجه به میزان بارش طی سال و آب ذخیره شده تقریبا تمام سال فعال می باشد. پس از ۵ دقیقه توقف و نوشیدن آب مجددا حرکت آغاز شد.

 

قله ساکا

 

 

دشت هویج

 

به دشتی که گرچال باشد به نام                        بیامد ز پی مردم نیکنام

کمر بسته کوههای سترگ                                  به آبشخورش مرغ و میش است و گرگ

 

دشت هویج یا دشت گرچال در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا  واقع است. این دشت زیبا و مسطح علاوه بر کشت محصولات کشاورزی محلی مناسب برای اطراق و شب مانی کوهنوردان بوده و همچنین از این محل مسیرهای مختلفی برای صعود به قله های منطقه نظیر پرسون ، آتشکوه  ، ریزان و ساکا می باشد.

پس از طی زمان حدوداً یک ساعت حرکت از چشمه و در ساعت ۸ به دوراهی دشت هویج رسیدیم و از مسیر زیر دشت با عبور از رودخانه وارد مسیر غربی صعود به قله ساکا شده و از این محل شیب نیمه تندی آغاز میشود که به صورت مارپیج به سمت منطقه سوستون حرکت می نماید.

طی تقریباً یک ساعت زمان به منطقه سوستون رسیدیم و به جهت صرف صبحانه نیم ساعت توقف کرده و گروه رأس ساعت ۹:۳۰ دقیقه به حرکت ادامه داده شد و پس ازعبور از مقابل آبشار زیبای سوستون  ساعت ۱۰:۰۵ به محل گوسفندسرا رسیدیم. با توجه به شیب تند مسیر سرپرست برنامه ۱۰ دقیقه استراحت تعیین نمود تا ضمن آمادگی به حرکت ادامه داده شود.

صعود به قله

پس از دقایقی استراحت در گوسفندسرا مجدداً‌ حرکت به سمت قله آغاز که طبق نظر سرپرست محترم، یکی از همراهان عزیز برنامه جناب آقای ساجدی نیا با توجه به اندکی ناراحتی گوارشی با همراهی کمک سرپرست محترم آقای صادقی با کمی تأخیر و حرکت آهسته تر به دنبال گروه حرکت نمودند که با توجه به شدت گرفتن ناراحتی ایشان ادامه مسیر برایشان مقدور نبود و همراه با آقای صادقی ارتفاع کم کرده و به روستای افجه بازگشتند.

مسیر پیش از قله و بعبارتی یال نهائی با شیب خیلی تند و قطعه سنگهایی فراوان در مسیر همراه بود. در قسمت هایی با توجه به اینکه روی تیغه یال حجم برف زیادی داشت از پایین تر و روی شیب حرکت نمودیم که با توجه به گل و لای موجود در مسیر اندکی حرکت با دشواری همراه بود. به منظور تسریع در عبور از یال نهائی و رسیدن به قله به سرعت صعود افزوده شد تا طبق برنامه ریزی و زمان بندی تعیین شده به قله رسیده و از برنامه عقب نمانیم.

صعود قله ساکا

قله در ساعت ۱۱:۳۰ و با فاصله زمانی اندکی توسط کلیه اعضاء صعود گردید که با توجه به هوای مساعد روی قله با اختصاص زمان یک ساعت

به منظور صرف میان وعده ، استراحت و گرفتن عکس یادگاری همراه گردید.

 

فرود :

ساعت ۱۲:۲۵ گروه آماده فرود به سمت پایین شده  و بدون توقف و در زمانهای ۱۳:۱۰به گوسفند سرا ،  ۱۳:۴۰به آبشار سوستون و ساعت ۱۴:۳۰ به محل چشمه رسیدیم و حدود ۱۵ دقیقه جهت استراحت و نوشیدن آب توقف نمودیم و ساعت ۱۵:۱۰ دقیقه به روستای افجه رسیدیم و بدین ترتیب صعود قله ساکا پایان یافت.

تجهیزات مورد نیاز در این صعود :
کفش تک پوش یا سه فصل مناسب
پوشاک مناسب فصل
طناب انفرادی و یک عدد کارابین
کیف کمکهای اولیه

 

آب و مواد خوراکی این صعود :

آب تقریبا بدون در نظر گرفتن چشمه یا آبشار موجود در مسیر با توجه به گرمای هوا و نسبت به کسانی که آب بیشتری مصرف میکنند حدود ۲.۵ الی سه لیتر نیاز است.
همچنین یک وعده صبحانه و ناهار سبک به همراه تنقلات همراه بود.

 

پوشش گیاهی منطقه:

از شاخص ترین پوشش گیاهی منطقه میتوان به گیاهانی نظیر والک ، مریم گلی ،  آویشن، پونه کوهی ،  گون ، ترشک ، باریج ، بادرنجبویه ،  گزنه ،  بو مادران و درختانی نظیر گردو ، آلبالو ، گیلاس و… اشاره نمود.

 

صعود قله ساکا

صعود قله ساکا

 

 

مسیر هوایی از روستای افجه تا قله ساکا :

صعود قله ساکا

 

اعضای شرکت کننده :

ملیحه اسدی (سرپرست)- حمیده موحدی ، زهرا عسگری ، علی کاشانی ، فریبرز ایوبی ، مهرداد قیامی، حمیدرضا بهادری،  سید علی حسینی علی ساجدی نیا، امیرعباس صادقی و محمد حسن احمدی

 

تشکر ویژه از جناب آقای فراهانی مسؤل آموزش ایران کوهستان به جهت تدارک برنامه ، سرکار خانم اسدی سرپرست و آقای مهرداد قیامی عکاس محترم گروه