آئین بزرگداشت اورست «ایرانیان» از 57 تا 77

آئین بزرگداشت ایرانیان فاتح اورست

متن خبر :

یادمان چهلمین سال تلاش ایرانیان از مسیر شمالی و بیستمین سالگرد نخستین صعود ایرانیان از مسیر جنوبی به قله اورست

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۷
از ساعت ۱۷ الی ۲۰
سالن مجموعه فرهنگی تلاش – واقع در تهران–خیابان ولی عصر – پائین تر از چهارراه پارک وی.
۴۶ سال پس‌از آن‌که قله اورست برای نخستین بار فتح شد، ایرانیان توانستند بر همان نقطه‌ای گام بگذارند که ادموند هیلاری و شرپا تنزینگ نورگی گذاشته بودند. زنده‌یاد محمد اوراز به‌همراه جلال چشمه‌قصابانی، حمیدرضا اولنج و محمدحسن نجاریان اولین کوهنوردانی بودند که ۳۰ اردیبهشت ۱۳۷۷ توانستند پرچم سه‌رنگ ایران را بر فراز اورست به اهتزاز درآورند. البته آن‌ها پس‌از هومن آپرین، ایرانی-آمریکایی تباری که سال ۱۳۶۹ به قله اورست صعود کرده بود، دومین ایرانیانی محسوب می‌شوند که قدم به این قله گذاشتند. در طول این سال‌ها، ۷۲ ایرانی موفق به فتح ۱۴ قله بالای ۸۰۰۰ متر جهان شده‌اند.

فاتحان ایرانی اورست
زنده‌یاد محمد اوراز

زنده‌یاد محمد اوراز که سال ۸۲ هنگام صعود به قله گاشربروم ۱ در پاکستان به دلیل سقوط بهمن جان خود را از دست داد همراه جلال چشم‌قصابانی، حمیدرضا اولنج و محمدحسن نجاریان اولین کوهنوردانی بودند که از ایران به قصد فتح اورست راهی بام دنیا شدند. آنها سی‌ام اردیبهشت ۱۳۷۷ توانستند پرچم سه‌رنگ ایران را بر فراز اورست به اهتزاز درآورند.

فاتحان ایرانی اورست
تیم ایرانی فاتح اورست

البته اوراز پس از هومن آپرین، ایرانی آمریکایی تباری که سال ۱۹۹۰ به قله اورست صعود کرده بود، دومین فرد ایرانی محسوب می‌شود که قدم به این قله گذاشت.
دو سال پس از موفقیت گروهی، اوراز و همراهانش در صعود به اورست، سعید طوسی، کوهنورد ایرانی که برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شده بود، دوم خرداد ۱۳۷۹ به صورت انفرادی اورست را فتح کرد.
پنج سال بعد از آن برای نخستین بار پای بانوان کوهنورد ایرانی هم به اورست رسید؛ افتخاری بزرگ و البته کم‌نظیر. نهم خرداد ۱۳۸۴ تیم ملی کوهنوردی کشورمان با ۹ کوهنورد قله ۸۸۴۸ متری اورست را فتح کرد. آنچه در این صعود اهمیت داشت حضور دو بانوی ایرانی در جمع کوهنوردان بود؛ فرخنده صادق و لاله کشاورز.

فاتحان ایرانی اورست
عطیم قیچی یکی از نامداران ساز فاتح اورست