اماکن مذهبی جزیره توریستی کیش

با اماکن مذهبی جزیره توریستی کیش آشنا شوید

مساجد و اماکن مذهبی در تمام نقاط کشور، نماد اسلامی آن منطقه یا شهر می‌باشد. جزیره تفریحی کیش علاوه بر وجود جاذبه‌های تفریحی و گردشگری، جاذبه‌های دیگری همچون بناهای تاریخی، سنتی و مذهبی دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. گردشگران با اقامت در هتل ارم کیش می‌توانند به‌راحتی از جاذبه‌های دیدنی و مذهبی کیش بازدید نمایند.

اماکن مذهبی کیش مانند دیگر نقاط ایران دارای امامزاده و مقبره‌های مذهبی نمی‌باشد، اما چندین مسجد مهم و تاریخی ازجمله مسجد ماشه، مسجد خاتم الانبیاء، مسجد نور، مسجد امیرالمومنین، مسجد امام حسن مجتبی(ع) و… دارد که دارای تاریخچه‌ای با قدمت طولانی می‌باشند. در ادامه با اماکن مذهبی کیش آشنا می‌شویم.

مسجد ماشه

مسجد ماشه به‌عنوان یکی از اماکن مذهبی کیش است که ۱۲۰ سال قدمت داشته و دارای معماری زیبا و طراحی خاص می‌باشد که در نوع خود بی‌نظیر است. مسجد ماشه در منطقه‌ای به نام ماشه واقع شده که یکی از محلات قدیمی جزیره کیش می‌باشد.

این مسجد در اطراف ساحل جزیره مرجانی کیش واقع شده و از نظر موقعیت مکانی، در شمال شرق جزیره کیش بنا شده است. افراد بومی جزیره، مسلمان و اهل سنت بوده و برای ساخت مساجد، تلاش و زحمت زیادی به خرج داده‌اند.

اماکن مذهبی جزیره توریستی کیش

موسس مسجد ماشه کیش

مسجد ماشه توسط فردی به نام عبدالحسین نور در سال ۱۲۸۵ هجری احداث شد و برای خود نام نیکویی به یادگار گذاشت. این مرد نیکوکار یکی از سرشناس‌ترین تاجران جزیره کیش بوده که در تجارت مروارید فعالیت داشته است.

این مسجد با سبک معماری سنتی ساخته شده که بسیار با دوام و مستحکم می‌باشد. پس از گذشت سال‌های زیاد و شرایط خاص جوی جزیره، بازهم آسیبی به آن وارد نشده و همچنان پابرجا مانده است. این مسجد تاریخی منحصر به فرد، در دی ماه سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار با ارزش کشور در فهرست آثار ملی، به ثبت رسید.

مسجد خاتم الانبیاء

از دیگر اماکن مذهبی کیش که به‌عنوان مهمترین مرکز مذهبی این جزیره شناخته می‌شود، مسجد خاتم الانبیاء می‌باشد، که دو گلدسته زیبا و بلند دارد و همجوار ساحل زیبای جزیره کیش است. این مسجد مرکز مذهبی جزیره بوده و بزرگترین مسجد جزیره کیش به‌حساب می‌آید.

نماز جمعه جزیره در این مسجد برگزار می‌شود و مردم جزیره برای اقامه نماز جمعه به این مسجد می‌آیند. مسجد خاتم الانبیاء مخصوص شیعیان بوده و در کنار مساجد دیگر که مختص اهل سنت می‌باشد با صلح و دوستی با یکدیگر مراودت دارند.

مسجد خاتم الانبیاء جزیره کیش به‌عنوان یکی از اماکن مذهبی کیش در منطقه سفین کیش بنا شده است. تصویر زیبای مسجد در آب‌های خلیج فارس، بسیار زیبا و چشم‌نواز بوده و جذابیت این بنا را دو چندان کرده است. مراسمات مذهبی، جشن‌ها و ایام سوگواری امام حسین در این مسجد برگزار می‌شود.

نمای داخلی و بیرونی مسجد با نمادهای اسلامی، خطاطی‌های قرآن و تصاویر مربوط به اهل بیت، حال و هوای مسجد را معنوی و لذت‌بخش کرده است. نمای مسجد آجری بوده و گردشگران بسیاری برای بازدید از این مسجد مراجعه می‌کنند. گردشگران می‌توانند برای نماز و عبادت به این مکان مذهبی رفته و اعمال دینی خود را به جا آورند.

 

اماکن مذهبی جزیره توریستی کیش

مسجد جامع نور کیش

از دیگر اماکن مذهبی کیش می‌توان مسجد جامع نور کیش را نام برد، که مربوط به اهل سنت می‌باشد. این مسجد زیبا و بی‌نظیر با معماری ایرانی و اسلامی خود، جذابیت بسیاری دارد و مانند سایر بناهای مذهبی دارای مناره‌های رفیع و بلند است.

مسجد جامع نور از مساجد جامع و مهم اهل سنت بوده که برای برگزاری نماز جمعه و مراسمات دینی و مذهبی خود به مسجد جامع رجوع می‌کنند. مسجد جامع در یکی از مناطق قدیمی کیش، به‌نام میرمهنا یا سفین سابق واقع شده و اکثر مردم این منطقه، اهل تسنن می‌باشند و برای مسجد، ارزش و احترام بسیاری قائل هستند.

یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های مثبت و جالب توجه در جزیره کیش، وحدت میان اهل شیعه و اهل سنت است. این مسجد در منطقه‌ای عمومی از جزیره بنا شده که از نظر موقعیت مکانی در شمال غربی جزیره و در نزدیکی هتل امیرکبیر کیش قرار گرفته است. این بنای مذهبی از قدیمی‌ترین و مهمترین مساجد در جزیره مرجانی کیش بوده و تا به امروز مورد استفاده مردم جزیره قرار گرفته است.

مسجد امیرالمومنین

مسجد امیرالمومنین جزیره کیش با ساختمانی زیبا و سفید با قدمتی قدیمی و تاریخی، یکی دیگر از اماکن مذهبی کیش به‌شمار می‌رود. این مسجد بی‌نظیر و دوست داشتنی مربوط به شیعیان بوده و در یکی از مناطق کیش به نام منطقه ماشه و در نزدیکی مسجد ماشه که مربوط به اهل سنت است، قرار دارد.

این مسجد، دومین مسجد مهم و حائز اهمیت جزیره کیش است که در دوران قاجار بنا شده و قدمتی ۸۰ ساله دارد. مسجد امیرالمومنین توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری کیش، بازسازی و مرمت شده و در آذر ماه سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید. نام دیگر مسجد امیرالمومنین، مسجد سید شبر می‌باشد.

مسجد امیرالمومنین در اوایل سال ۱۳۵۰ تنها مسجد شیعیان در کیش بوده که با آمدن اهالی ماشه به منطقه سفین، به یک محله‌ی شیعه‌ نشین تبدیل شد. امروزه در کیش ۱۲ مسجد مربوط به شیعیان فعال است که مسجد امیرالمومنین پس از هشتاد سال همچنان پر رونق می‌باشد.

 

اماکن مذهبی جزیره توریستی کیش
اماکن مذهبی جزیره توریستی کیش

مسجد امام حسن مجتبی

مسجد امام حسن مجتبی یکی دیگر از اماکن مذهبی کیش است که بنایی زیبا و چشم نوازی دارد. این مسجد در شهرک صدف جزیره کیش قرار گرفته است. از جذابیت‌های این مسجد زیبا، محوطه آن است که با درختان نخل آراسته شده و زیبایی این مسجد را دوچندان کرده است.

مسجد امام حسن مجتبی موقعیت مکانی مناسبی دارد و به هتل‌های زیادی از جزیره کیش نزدیک است. آرامگاه ۵ تن از شهدای جزیره کیش در این مسجد واقع شده که این مسجد را به مکانی زیارتی و سیاحتی برای گردشگران تبدیل کرده است.

مسجدی برروی آب‌

یکی از جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین اماکن مذهبی کیش، مسجدی است که قرار است بر روی آب‌های جزیره احداث شود. در گذشته و در زمان پیامبران، اولین عبادتگاه برروی آب ایجاد شد، که مربوط به زمان حضرت سلیمان است. مسجدی که در کیش قرار است بر روی آب‌های خلیج فارس احداث شود شامل دو مناره زیبا و بلند می‌باشد و در مساحتی بالغ بر ۱۷۰ مترمربع در دو طبقه بنا می‌شود.

کلنگ احداث مسجد در سال ۱۳۹۶ به زمین خورد و نقشه ساخت مسجد بر این قرار است که پایه‌های اصلی این مسجد روی آب، در خشکی است و بنای مسجد، برروی آب‌های خلیج فارس ساخته شود. این مسجد توسط سازمان منطقه آزاد کیش، احداث خواهد شد و هزینه‌های مسجد، که بر روی خشکی انجام می‌شود را یک فرد خیر و نیکوکار به عهده گرفته است.

این مسجد زیبا و جذاب، تمام گردشگران را شگفت‌زده خواهد کرد. مشابه این مسجد در برخی از نقاط جهان نیز ساخته شده مانند مسجد فاطمه الزهرا در شهر جده عربستان و مسجد کریستال در کشور مالزی نمونه‌هایی از مساجد روی آب هستند که بسیار جذاب و خیره‌کننده می‌باشند.

علت ساخت عبادتگاه برروی آب، نمادی از پاکی و روشنایی است‌. چرا که در هر دینی، آب نمایان‌گر پاکی بوده و دارای جایگاه ویژه‌ای می‌باشد و الهه‌ای همچون آناهیتا را به وجود آورده است. آناهیتا نام الهه آب می‌باشد که در تاریخ باستان ایران، به‌عنوان محافظ آب بوده است. این مسجد پس از ساخته شدن یکی از منحصر به فردترین اماکن مذهبی کیش خواهد بود.