چگونه به راحتی گچ مایع درست کنیم؟

چگونه به راحتی گچ مایع درست کنیم؟

 

گچ مایع در کوهنوردی

 

 

اگر در صخره نوردی دست های خود را به گچ مایع آغشته کنید،می توانید محکم و استوارتر به صخره ها چنگ بزنید.در اینجا طرزتهیه ی گچ مایع را برای شما شرح می دهیم که می توانید خودتان در خانه درست کنید.

 

گچ باشگاهی چیست؟

کربونات منیزیم یک ماده ی سفید است که به آن Gym Chalk  (گچ باشگاهی)  یا Climbing Chalk  (گچ کوهنوردی) شناخته می شود. این ماده برای ورزش هایی مثل وزنه برداری،صخره نوردی،ورزش پهلوانی  و ژیمناستیک استفاده مورد استفاده دارد. ورزشکاران باید همیشه دست ها و بازوهای خود را قوی و مستحکم کنند و برای صعودهای سخت آماده باشند.

همچنین یک صخره نورد نباید کف دست هایش عرق کند زیرا باعث ضعیف شدن قدرت دست ها می شود. از گچ برای خشک کردن دست ها استفاده می شود تا پنجه ی ورزشکار روی سنگ  ها لیز نخورد ، بعلاوه گچ باعث می شود دست ها به درز و شکاف سنگ ها مقاوم شوند.استفاده از گچ طبیعی باعث گرد و خاک فراوان می شود .به همین دلیل است که از گچ مایع استفاده می شود.قیمت این گچ بسیار بالا است .پس راهی بهتر و ارزان تر یعنی تهیه ی آن در خانه را امتحان کنید که می توانید هروقت و با هر کیفیتی که بخواهید آن را درست کنید.

 

چگونه گچ مایع درست کنیم؟

 

ترکیبات:

پودر گچ یا گچ باشگاهی (پودر سنگ) – الکل استعمالی (الکل ایزوپروییل) – کاسه – همزن – بطری در بسته – فنجان (یا هر واحد اندازه گیری دیگری).

 

طرز تهیه:

  • یک کاسه یا ظرف بردارید و کمی پودر گچ در آن بریزید
  • کمی الکل به آن اضافه کنید و بهم بزنید
  • مدام بهم بزنید و الکل اضافه کنید تا پودر و الکل باهم مخلوط شوند
  • مطمئن شوید که خوب، نرم ، صاف و به یکدستی ماست شده است ) اگر لازم بود کمی دیگر الکل اضافه کنید)
  • آماده است! حالا آن را در یک ظرف یا بطری در بسته بگذارید.

 

 

نسبت گچ به الکل باید ۲ به ۱ باشد.یعنی اگر ۲ فنجان گچ ریختید باید ۱ فنجان الکل اضافه کرده باشید.الکل استعمالی معمولا برای ضدعفونی کردن استفاده می شود.الکل طبیعی بوی بسیار تندی دارد.هدف استفاده از الکل در گچ مایع این است که سریع تبخیر می شود..پس اگر الکل استعمالی استفاده می کنید نوع ۷۰% آن را انتخاب کنید.علاوه بر آن که زود تبخیر می شود،به خوبی هم میکس می شود.

خیلی ساده از پودر گچ آماده استفاده کنید اما اگر پودر سنگ دارید باید آن را خوب خرد کنید. می توانید از یک بطری دردار یا در فشرده برای نگهداری آن استفاده کنید.همچنین مقدار گچ مایع زیادی درست نکنید  زیرا پس از مدتی خشک می شود. ( در این مطلب بخوانید :  راهنمایی های لازم برای انتخاب مناسب ترین غذا در طول کوهنوردی )

 

استفاده از گچ مایع

کمی گچ مایع به اندازه ی یک سکه به دست هایتان بمالید ، زیرا اگر زیاد استفاده کنید برای شست و شو دچار مشکل  می شوید. وقتی گچ را به دست هایتان می مالید ،ابتدا احساس سردی الکل را روی پوستتان حس می کنید.و بعد از مدتی که الکل بخار شد پودر سفیدی روی دست هایتان باقی می ماند.گچ به داخل شیارها و ترک های دستتان می رود.اکنون  می توانید به  راحتی از هر صخره ای بالا بروید.

 

فواید گچ مایع

 

  • این مایع باعث می شود بهتر از موقعی که از پودر گچ یا پودر سنگ استفاده می کنید بتوانید به صخره ها چنگ بزنید.

 

  • گچ مایع   برای مواقعی در حال صعود هستید بسیار مفید است.  شما در این لحظات امکان دست کردن در کیسه ی  گچ را ندارید.

 

  • استفاده از گچ مایع بسیارمفید است زیرا در مسابقات استفاده مجدد ازپودرگچ باعث تاثیر و امتیاز منفی می شود.

 

 

  • وقتی از گچ مایع استفاده می کنید صدماتی که از سنگ و صخره ها به دست هایتان وارد می شود بسیار کمتر از زمانی است که از پودر گچ استفاده کرده اید و خیلی هم با پوست دست سازگار است. ( در این مطلب بخوانید : چگونه در کوهستان به تنهایی زنده بمانیم)

 

  • علاوه بر این که استفاده از آن خیلی راحت است، از گرد و غبار تشکلیل نشده و برای ریه هم ضرر ندارد.

 

پس استفاده از گچ مایع و دست ساز برای صخره نوردان بسیار مفید است.گچ مایع در لوسیون های بدن که به شکل اسپری هستند هم موجود است.در باشگاه ها هم از آن بسیار استفاده می شود.

جستجوی کاربران برای این مقاله :