زنده ماندن در کوهستان

چگونه در کوهستان به تنهایی زنده بمانیم

چگونه در کوهستان به تنهایی زنده بمانیم

 

 

کوهنوردی ورزشی بسیار مهیج و مفید است و معمولا کوهنوردان به نقاط دوری سفر می کنند .پس باید بدانید که در کوهستان چگونه از جانتان محافظت کنید،مخصوصا وقتی تنها هستید.

 

اگر برنامه ی چند روزه ای برای رفتن به کوهستان،  آن هم بدون گروه را دارید ، بهتراست نکات مهم و ضروری برای محافظت از جانتان و زنده ماندن را بدانید. زیرا نه تنها با طبیعت سرد و خشن سر و کار دارید بلکه باید بدانید که در بالا رفتن از کوه و صعود، شرایط به سرعت تغییر می کند؛ هوا لحظه ای آفتابی، گاهی مه آلود و اندکی بعد بارانی می شود.وسایل تان را به دقت انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که همه ی وسایل ضروری برای زنده مانده در هوای بد و طوفانی را بردارید.همه ی وسایل کوه گردی باید با دوام و قابل حمل باشند و بتوان به راحتی و سریع آنها را به بدن و لباس خود وصل کرد.برنامه های تلوزیونی که نکات بقا و زنده ماندن را نشان می دهند ، با تکنیک ها و تجربیات واقعی در موقعیت مستقیم فرق دارند.چه یک کوهنورد حرفه ای باشید و چه آماتور ، تکنیک های زیر را در مواقعی که تنها هستید دنبال کنید.

 

چگونه وقتی در کوهستان تنها هستیم زنده بمانیم؟

 

لوازم ضروری

مهم ترین وسایلی که باید در کوله پشتی خود بگذاری آنهایی هستند که برای زنده ماندن به شما کمک می کنند.مطمئن شوید که وسایل زیر را با خود می برید.

قطب نما و نقشه

روش استفاده از آنها را یاد بگیرید.

چاقو

چاقوی جیبی برندارید .یک چاقویی بردارید که بتوان برای کارهای مختلفی از آن استفاده کرد.از خرد کردن و پوست کندن میوه و غذا گرفته تا کارهای دیگر مثل بریدن ساقه ی درختان.

 

تجهیزات پزشکی

قرص، شربت معده، ضد اسهال، ضد عفونی کننده و مواد شست و شوی آنتی بیوتیک، چسب زخم،گاز استریل، کرم ضد آفتاب ، قیچی ، قطره ی چشم و گوش، آب اکسیژن ، سوزن و نخ همراه خود ببرید.

 

ضد ترک و مرطوب کننده

آب و هوا در ارتفاع بسیار خشک است.مراقب باشید که همیشه پوستتان را مرطوب نگه دارید.

 

جوراب ودستکش گرم

با جوراب خیس نخوابید.آنها را در بیاورید و جوراب گرم بپوشید.جوراب گرم را روی جوراب خیس نپوشید.

 

طناب و گیره

برای کارهای مختلفی استفاده می شود از بستن چادر گرفته تا افسار بالا رفتن و پایین آمدن.

 

پارچه ی ضد آب

برای بستن چادر و محافظت لازم است.

 

چراغ قوه / شمع

این ها در شب و جاهای تاریک مثل کنار چادر و غار استفاده می شوند.

 

تجهیزات آتش

مثل فندک و کبریت.

 

دیگر وسایل مهم و ضروری که باید در کوله پشتی خود بگذارید مثل لباس

 

لباس ضد آب برای زیر باران و لباس گرم به اندازه کافی  باخود ببرید؛ مثل کلاه برای هوای سرد. برای محافظت از چشم هایتان حتما عینک آفتابی با خود ببرید.یک سوت برای امنیت به همراه داشته باشید که اگر گم شدید بتوانید با آن علامت بدهید.باتری یدکی با خود ببرید.

 

چگونه آتش روشن کنیم

این کار یکی از مهارت هایی ست که اگر در کوهستان تنها ماندید خیلی به دردتان می خورد.پس یاد بگیرید که آتش روشن کنید.این کار نه تنها شما را گرم می کند بلکه برای پختن غذا هم کارایی دارد؛ همچنین حیوانات وحشی را هم دور می کند.

 

ذخیره ساز و آب تصفیه کن

برای تصفیه کردن آب ، قرص یُد همراه خود ببرید.  یک قمقمه ی استیل ضد زنگ بهترین وسیله است که هم دو برابرغذا و آب نگه می دارد و هم می توان با آن غذا بپزید.بعلاوه می تواند آب آشامیدنی با مقدار ناچیزی ناخالصی را هم تصفیه کند.

 

مدیریت طناب

تکنیک زدن گره های مختلف با طناب را برای کوهنوردی یاد بگیرید.همچنین شیوه ی صحیح پایین آمدن از کوه با طناب را هم یاد بگیرید.نگذارید طناب خیس شود. در کوهنوردی طناب ها را به هم وصل نکنید.

 

بنا کردن چادر

روش نصب و بنا کردن چادر را خوب یاد بگیرید.برای نصب چادر باید دو درخت نزدیک به هم، چوب ، طناب محکم، میخ و یک پارچه ی چادر نیاز دارید.مطمئن شوید که آن را به سمت حرکت باد نصب نکنید.برای راحتی بیشتر برگ های زیادی جمع کنید و در ابتدا روی زمین زیر چادر پهن کنید.به این ترتیب مستقیما با زمین سرد برخورد نمی کنید.اگر احتمال می دهید که برف ببارد، روش ساختن غار برفی را یاد بگیرید.همیشه قبل از خواب یک سوراخ کوچک روی چادرتان برای به حداقل رساندن خطر مسمومیت با گاز کربن مونوکسید،  ایجاد کنید. ( در این مطلب بخوانید : توصیه هایی ضروری که مبتدیان نباید نادیده بگیرند. )

 

احتیاط های ایمنی

همیشه در حرکت،  جانب احتیاط را رعایت کنید.قبل از صعود ، وضعیت هوا را چک کنید.هر چه بیشتر به سمت بالا می روید به دلیل فشار جو، بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرید.مراقب تغییرات آب و هوا باشید و به دلایل امنیتی و احتیاط به هیچ وجه به تصمیم برگشت خود شک نکنید.به دقت پیش بینی های وقوع بهمن را بررسی و احتیاط های لازم را انجام دهید.چادر خود را جایی که امکان وقوع بهمن، رخنه و شکاف و ریزش سنگ وجود دارد بنا نکنید.همیشه با سرعت مناسب حرکت کنید. در شب بسیار مراقب و مستعد باشید.مراقب باشید که گاهی سنگ ها لیز و لغزنده هستند;با احتیاط روی آنها قدم بگذارید.

وقتی خسته هستید استراحت کنید: محدودیت ها و توانایی های بدن خود را بشناسید.وقتی بدنتان به توقف و استراحات احتیاج دارد ، جدی بگیرید.علائم خستگی را بشناسید.به یاد داشته باشید که فقط خودتان هستید و خودتان و هیچکس وجود ندارد که کمکتان کند.به اندازه ی کافی به بدنتان استراحت بدهید.به علائم و نشانه های بیماری آگاه باشید.اطلاعات کافی درمورد شرایط خاصی مثل هیپوتریمیا(کاهش دمای بدن) و سرمازدگی داشته باشید که اگر خودتان یا شخص دیگری به این شرایط دچار شد ، بدانید باید چکار کنید.زودتر از زمان معین ، صعود نکنید.به اندازه ی کافی انرژی ذخیره کنید زیرا باید به همان اندازه ی زمان صعود، برای پایین آمدن هم انرژی داشته باشید.

 

مراقب حیوانات وحشی باشید

آگاه باشید که چگونه باید با حیوانات وحشی مثل گرگ، خرس و شیرکوهی مقابله کنید.حیوانات اغلب انسان ها را شکار نمی کنند.اما ممکن است در کمین شما باشند پس مراقب باشید.آشغال ها و باقی مانده ی غذایتان اصلی ترین دلیلی است که حیوانات به دنبال شما می آیند.اگر حیوانی نزدیک شما شد، کاری نکنید که بیشتر تحریک شود.فاصله تان را با حیوان حفظ کنید و ساکت بمانید تا حیوان منحرف شود و برود.یک اسپری فلفل با خود ببرید و در جای امنی قرار دهید.

 

اگر گم شدید ارام باشید

اگر متوجه شدید که گم شده اید، وحشت نکنید.شما اکنون در موقعیتی هستید که از گروه خود دور افتاده اید  و باید از خود محافظت کنید.در چنین شرایطی از سوت استفاده کنید.۳مرتبه سوت بزنید.این مدل سوت زدن نشانه ی کمک است و در شرایط ایده آل صدای آن تا ۴-۵ مایل شنیده می شود.به هیچ وجه سوت را ۲ مرتبه به صدا در نیاورید، این به معنی آن است که همه چیز خوب و ایده آل است.

 

آگاه باشید

از نظر فکری هم باید آماده باشید.زیرا در چنین ورزش های ماجراجویانه ای،آمادگی فکر ی هم مثل آمادگی فیزیکی بسیاز حائز اهمیت است.خودتان را خونسرد نشان دهید، سرپرست گروه باشید  و تصمیم هایی نگیرید که منجر به آسیب و ضرر شود.به محدودیت ها و ترس خود آگاه باشید و در شرایط ترسناک و خطرناک، جوانب مثبت و منفی هر کاری را در نظر بگیرید و بعد بر اساس آن عمل کنید.پیش بینیِ مشکلات باعث کمک به حل آنها می شود.پس همه ی مهارت هایی را که به زنده ماندن در شرایط حیاتی به شما کمک می کنند را تمرین کنید.بخصوص در شرایطی که کسی همراهتان نیست و  در شرایط نامساعدی هستید.از همه مهم تر باید میل و انگیزه ی زنده ماندن داشته باشید. ( در این مطلب بخوانید : نکاتی مهم برای داشتن کوهنوردی راحت تر و ایمن تر)

 

پس چه تنها باشید و چه در گروهی باشید و گم شوید ، زنده ماندن در کوهستان از مهم ترین وظایف شماست.تا جایی که ممکن است دوستان و خانواده تان را از موقعیت خود مطلع کنید .اگر ممکن است پیاده روی ، کوهنوردی و چنین ورزش هایی را گروهی انجام دهید.این کار به شما احساس امنیت می دهد و کسانی که شما را دوست دارند دائم در استرس و نگرانی نیستند.