کویرنوردی

توصیه های مهم در زمینه ی کویرنوردی

توصیه های مهم و ایمنی کویرنوردی

 

کویر نوردی

 

باتوجه به مسافت های طولانی نواحی کوهستانی، کویرنوردی یک تجربه کاملا خارق العاده و متفاوت می باشد. اما راه کارها و توصیه های ایمنی وجود دارد که قبل از کویرنوردی باید آن ها را به خاطر سپرد. در این مقاله فهرستی از این توصیه ها برای شما فراهم کرده ایم. ( در این مطلب بخوانید :نکاتی برای پیاده روی و چادر زدن در طبیعت)

 

این موارد را جدی بگیرید

 

از کویرنوردی بین ساعات ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر اجتناب کنید.دمای بالا می تواند منجر به بیماری های زیادی برای کویرنوردان شود. ممکن است از نظر برخی افراد کویرنوردی چندان جالب به نظر نرسد اما این فعالیت طرفداران خاص خود را دارد. کویرنوردی برای شما فرصتی در جهت  صخره نوردی، گردش در نواحی شگفت انگیز و همچنین عکس برداری از مناظر متفاوت فراهم می کند. همانند دیگر ورزش های خطرناک در کویرنوردی نیز باید جوانب احتیاط  را رعایت کرد، به خصوص اگر مسیرهای ناهموار پیش روی شما باشد. اقدامات احتیاطی معینی وجود دارد که همواره باید آن ها را به خاطر سپرد.

 

۵ توصیه مهم و ایمنی برای کویرنوردی

۱.تمامی لوازم مورد نیاز را همراه خود ببرید

مشخصاً کویرنوردی با گردش در پارک تفاوت دارد بنابراین باید آمادگی های لازم را کسب کرد.قبل از کویرنوردی لیستی از اقلام ضروری که باید همراه داشت را تهیه کنید.این وسایل شامل تجهیزات ابتدایی و ایمنی می شوند.وسایلی که باید همراه داشت بستگی به مکان،شرایط آب و هوایی و زمان حرکت دارند.برای کویر نوردی باید لوازم ضروری زیر را به همراه داشته باشید:

_آب اضافه

_غذای اضافه

_نقشه و قطب نما

_جعبه کمک های اولیه

_چراغ قوه به همراه باتری اضافه

_لباس های ایمنی

_کرم ضد آفتاب

_سوت و آینه برای استفاده در مواقع ضروری

_چاقوی همه کاره

 

۲.به طور مرتب مایعات بنوشید

 

هیچ چیزی مانند آب نمی تواند با گرمای کویر مبارزه کند.هرگز نباید بین ساعات ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر کویرنوردی کرد زیرا در این ساعات تابش خورشید شدیدتر است.برای این که گرما کمتر شما را آزار دهد همواره باید به بدن آب برسانید.یک بسته هیدراتاسیون مناسب که حمل آن هم آسان است در حفظ مایعات بدن به شما کمک می کند. تقریباً  هر یک ساعت پیاده روی در زیر آفتاب موجب می شود  نصف یا یک لیتر از مایعات بدن را به دلیل عرق کردن از دست بدهید. در صورت پیاده روی، روی یک سطح بلند و زیر تابش شدید خورشید این مقدار می تواند به دو لیتر هم برسد. در صورت بی توجهی  به مشکلاتی که کویرنوردی برای سلامتی ایجاد می کند ممکن است در شرایط خطرناکی قرار بگیرید به خصوص اگر تنها به کویر نوردی رفته  باشید. بنا براین قبل از اینکه احساس تشنگی یا خستگی کرده و در معرض ایست قلبی قرار بگیرید با فاصله های زمانی کم، آب بنوشید.

 

ویژگی های کویر نوردی

 

۳.به طبیعت احترام بگذارید

 

ممکن است خلوتی کویر این حس را به شما القا کند که مالک آن هستید اما این یک باور کاملاً غلط است.کویر زیست گاه موجوداتی مانند مارهای زنگی،کایوت ها،عنکبوت های بیوه،عقرب ها و انواع حشرات می باشد.تا زمانی که حضور شما برای این موجودات خطری در پی نداشته باشد در معرض آسیب از جانب آن ها قرار نمی گیرید. بنابراین به عنوان یک کویرنورد متعهد از نزدیک شدن بیش از حد به هرگونه حیوانی خودداری کرده و به آن ها صدمه نرسانید  تا بدین طریق از مورد حمله قرار گرفتن پیش گیری کنید. البته احتمال این که به صورت تصادفی با این موجودات برخورد کنید نیز  وجود دارد به همین دلیل باید با روش های دفاعی آشنا شد. ( در این مطلب بخوانید : لوازم ضروری در گردش پیاده روی )

 

۴-در صورت گم شدن چه اقداماتی باید انجام دهید

 

احتمال دارد که در کویر مسیر خود را گم کنید.عکس العمل سریع از جانب شما موجب وحشت می شود.سعی کنید به خودتان مسلط باشید.شیوه توقف کردن،فکر کردن،مشاهده کردن،برنامه ریزی کردن(STOP)را دنبال کنید.ابتدا باید توقف کنید  تا اندکی آرام شده و به اعصاب خود مسلط شوید.مرحله بعدی برآورد کردن وسایلی که همراه دارید و استفاده از آن ها به بهترین صورت ممکن می باشد.سومین مرحله مشاهده محیط اطراف برای یافتن راه نجات است.آخرین مرحله  تصمیم گیری برای برداشتن قدم بعدی و آگاهی کامل از موقعیتی که در آن قرار گرفته اید می باشد.کویرها معمولا به عنوان مناطق آزاد شناخته می شوند بنابراین نباید انتظار داشت که همیشه تلفن همراه آنتن بدهد،به همین دلیل باید یکی از اطرافیانتان  از جزئیات دقیق برنامه کویر نوردی شما اطلاع داشته باشد تا در صورت گم شدن برای شما نیروی کمکی بفرستد.

 

۵.هیچ گاه خود را دست بالا نگیرید

 

شما می توانید یک کویرنورد  آماتور یا حرفه ای باشید به هرحال هرگز نباید قواعد امنیتی را که توسط کارشناسان مطرح شده اند نادیده گرفت.اگر از خطراتی که با آن مواجه خواهید شد آگاه هستید از کویرنوردی خودداری کنید.کویرنوردی در نواحی دور افتاده ،هوای طوفانی و غیره مواردی هستند که باید از آن ها اجتناب کرد.مهم نیست که این موارد تا چه میزان از نظر شما هیجان انگیز باشند اما می توانند شما را به در سر بیاندازند.