کوهنوردی در دوران کرونا

کوهنوردی در دوران کرونا

کوهنوردی در دوران کرونا : کوهنوردی ازجمله ورزش‌های مفید برای بدن می‌باشد که بر طول عمر انسان نقش بسزایی دارد. ورزش کوهنوردی جزء رشته‌های پرطرفدار مردم دنیا است. کوهنوردی می‌تواند به صورت راهپیمایی، کوه‌روی، کوهپیمایی و صعود به قلل مختلف و یا صخره‌نوردی انجام گیرد.

کوهنوردی در دوران کرونا

کوهنوردی تاثیرات بسیاری بر سلامت انسان دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باز شدن مویرگ‌های بدن
  • جلوگیری از بیماری‌های قند خون (دیابت)
  • از بین رفتن چربی بدن
  • افزایش میزان خون در عضلات
  • افزایش توان قلب برای پمپاژ خون با افزایش گردش خون
  • کاهش استرس و فشارهای روحی و روانی

کوهنوردی در دوران کرونا

با شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در سراسر دنیا، تمام ابعاد زندگی بشر تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت. کوهنوردی نیز ازجمله فعالیت‌هایی است که با گسترش ویروس کرونا باید به آن بیش از پیش توجه کرد و موارد بهداشتی را در آن مورد توجه قرار داد. از آن جایی که کوهنوردی به صورت یک فعالیت گروهی رواج دارد تجمع افراد و ارتباط آن ها به مدت طولانی با یکدیگر یکی از مهمترین عوامل گسترش ویروس کرونا در طول کوهنوردی است. از طرفی ویروس کرونا ممکن است در مراحل اولیه بیماری بدون هیچگونه نشانه‌ای در شخص بیمار وجود داشته باشد و به همین دلیل افراد به ظاهر سالم نیز می‌توانند ناقل بوده و سایر افراد را آلوده کنند. از طرفی معمولا کوهنوردی در محیط‌هایی با دمای پایین صورت می‌گیرد و همین امر باعث می‌شود که ویروس در محیط‌های کوهنوردی مدت زمان بیشتری زنده بماند.

با این وجود برخی از کوهنوردان با داشتن تصوراتی غلط نسبت به این ویروس بسیار سهل انگارانه رفتار می‌کنند. عده‌ای از افراد با این تصور که کوهنورد ماهری هستند و تا به حال درگیر صاعقه و بهمن نشده‌اند می‌گویند که ما به کرونا مبتلا نخواهیم شد؛ این باور غلط است چرا که ویروس کرونا یک بیماری همه‌گیر است و هیچ‌یک از اقشار جامعه از ابتدا به آن مصون نیستند. گروهی دیگر معتقدند که کوه شفابخش است و حتی اگر فردی به ویروس کرونا مبتلا باشد، کوهنوردی باعث بهبود وی خواهد شد. در پاسخ به این دسته از افراد باید گفت که در بسیاری از بیماری‌ها اگر فعالیت‌های بدنی زیاد شود ممکن است باعث تشدید بیماری شود. همچنین در بیماری‌های عفونی، فعالیت‌های جسمی باعث درگیر شدن قلب و ریه شده و مشکلاتی را ایجاد می‌کند که بیماری کرونا هم از این موضوع مستثنا نیست.

کوهنوردی انفرادی در دوران کرونا

کوهنوردی انفرادی در دوران کرونا

در روزهایی که شیوع کرونا همه‌گیر شده است برخی از افراد به کوهنوردی به صورت انفرادی و یا در قالب گروه های دو یا سه نفره روی آورده‌اند که این امر نیز خالی از خطر نیست. اولا از آن جایی که ویروس کرونا در محیط آزاد و خارج از بدن انسان به مدت چند ساعت زنده می‌ماند، احتمال آلوده بودن مسیر کوهنوردی که افراد از آن مسیرها گذر می‌کنند وجود دارد. ثانیا اگر فرض کنیم که تمام موارد بهداشتی در طول کوهنوردی رعایت شده و هیچگونه آلودگی در مسیر وجود ندارد، از آنجایی که کوهنوردی همواره به صورت یک رشته گروهی شناخته شده است از نظر کارشناسان این رشته، کوهنوردی به صورت انفرادی و یا به صورت گروه‌های کوچک، احتمال خطرات طبیعی موجود در طبیعت را افزایش می‌دهد. آمارها نیز نشان می‌دهد که آمار تلفات ناشی از حوادث کوهنوردی برای افرادی که به صورت انفرادی و یا در قالب گروه‌های کوچک به کوهنوردی پرداخته‌اند بسیار بیشتر از گروه‌‌ها و باشگاه‌های بزرگ کوهنوردی بوده است. از طرف دیگر شاید فردی بدلیل شرایط سنی، توان و ایمنی بالای بدنی، آثار کرونا را نداشته باشد، اما به صورت نهفته، ناقل آن باشد، و با حضور در طبیعت منجر به آلوده شدن محیط و درنهایت سایر افراد شود.

در دوران کرونا پیاده‌روی ایمن تر از کوهنوردی

زندانی شدن در خانه‌ها و آپارتمان‌ها برای در امان ماندن از ویروس کرونا بی شک ظرف چند روز به یک کار بسیار خسته کننده تبدیل می‌شود. به همین دلیل کارشناسان عقیده دارند، پیاده‌روی در طبیعت به صورت انفرادی و یا با گروه های کوچک با افراد نزدیک ضمن رعایت حداقل فاصله ۲ متر، خطر انتقال ویروس کرونا  را به حداقل می‌رساند.

علاوه بر حفظ فاصله در هنگام پیاده‌روی، رعایت نکات بهداشتی که در ادامه گفته شده است نباید فراموش شود.

  • با دستکش و ماسک از خانه خارج شوید.
  • تا حد امکان به چیزی دست نزنید یا مطلقا با دستتان صورتتان را لمس نکنید.
  • با خودتان ژل ضدعفونی کننده دست همراه داشته باشید.
  • آب همراه داشته باشید و تا می‌توانید مایعات بنوشید.

کوهنوردی در دوران کرونا

اکوکمپ‌های کوهنوردی و راهکارهای مقابله با کرونا

با از سرگیری فعالیت‌ها ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فدراسیون کوهنوردی نیز شیوه نامه فاصله گذاری اجتماعی و بهداشتی اکوکمپ‌های کوهنوردی در دوران شیوع کرونا را منتشر کرد.

طبق شیوه نامه ابلاغ شده توسط فدراسیون کوهنوردی موارد زیر در تمامی اکوکمپ‌ها باید رعایت شود:

  • در بدو ورود اسپری مایع ضدعفونی تک نفره به کوهنوردان داده شود و در مدت اقامت در صورت نیاز شارژ شود.
  • اقامت در چادرها به صورت تک نفره باشد و به هیچ وجه افراد غریبه را هم چادر نکنند.
  • در چادر به غیر از زیرانداز هیچ امکانات دیگری داده نشده و از ارائه ملحفه و پتو خودداری شود.
  • بعد از خروج کوهنورد از اکوکمپ، تمامی محیط داخلی چادر، زیپ‌ها و قسمت‌های بیرونی چادر که معمولا زیاد لمس می‌شوند، ضدعفونی شده و سپس زیپ چادرها باز باشد تا تهویه صورت گیرد.
  • درخصوص نحوه جمع آوری و تحلیه زباله، نهایت دقت و حفاظت فردی رعایت شود و کیسه داخل سطل‌های زباله مرتبا تعویض شود.
  • تمامی افراد شاغل و همچنین کوهنوردان از ماسک و دستکش استفاده کنند.
  • تا حد امکان از حضور کوهنوردان در چادرهای غذاخوری جلوگیری شده و غذا به صورت اختصاصی در چادرها سرو شود. در غیر این صورت صندلی‌های غذاخوری حداقل با فاصله ۱.۵ متر چیده شده، سرو غذا به صورت شیفت بندی صورت گیرد، میزهای غذاخوری مرتبا ضدعفونی شوند و کوهنوردان از ظروف شخصی استفاده کنند و شستشوی ظروف بر عهده خود شخص باشد.
  • دمای پخت استاندارد مواد غذایی رعایت شود و تا حد امکان زنجیره انتقال گرم برای مواد غذایی تامین شود که تا زمان سرو در چادر غذاخوری گرم بماند.
  • بدلیل ماندگاری ویروس کرونا بر روی سطوح فلزی و استیل به هیچ وجه نباید در تجهیزات موجود در اکوکمپ ازجمله ظروف غذا از جنس استیل و فلزی استفاده شود.

با وجود تمامی تدابیر صورت گرفته در زمینه کاهش خطرات کوهنوردی در دوران کرونا، بهترین راه ماندن در خانه و یا روی آوردن به ورزش‌هایی با خطرات کمتر به جای کوهنوردی می‌باشد.